Postępowanie z pacjentem
1. Komunikacja z chorym z zespołem otępiennym – odpowiadanie na pytania

Zaburzenia pamięci są głównym problemem osób cierpiących na choroby otępienne. Dlaczego osoba otępienna wciąż zadaje te same pytania? W jaki sposób przygotować się na pytania zadawane przez chorego i jakich własnych reakcji należy się wystrzegać?

2. Reakcja chorego z demencją na otaczającą go rzeczywistość

Osoba otępienna często myli rzeczywistość z informacjami fikcyjnymi. W jaki sposób reagować na wymyślone historie, które opowiada? Czy powinien uczestniczyć w wydarzeniach rodzinnych jeżeli wstydzi się i unika bliskich mu osób?

3. Przekazywanie choremu prostych komunikatów

W zależności od etapu choroby, inaczej podchodzi się do kwestii komunikacji z chorym. W jaki sposób formułować komunikaty proste dla nas, a abstrakcyjne dla chorego? Czy oznaczanie miejsc w domu bądź ważnych informacji za pomocą karteczek jest pomocne?

4. Czas wolny opiekuna – troska o własne zdrowie

Niektórzy chorzy wymagają całodobowej opieki. Jak radzić sobie z własnymi emocjami i brakiem czasu dla siebie? Czy słuszne jest powierzenie chorego obcej osobie? Kiedy podjąć decyzję o umieszczeniu chorego w placówce opiekuńczej i jak przygotować się na reakcję rodziny?

5. Problemy z drażliwością i agresją u osoby z zespołem otępiennym

Zaburzenia zachowania, czyli agresja, są charakterystyczne dla chorób otępiennych. Chory może reagować agresją na skutek niezrozumienia naszych komunikatów, bądź też bez powodu. Jakie rozwiązania można samemu zastosować w sytuacji zdenerwowania chorego, a kiedy należy zasięgnąć porady specjalisty?

6. Proces akceptacji choroby – odrzucanie pomocy opiekuna

Chory poznawszy swoją diagnozę przechodzi różne etapy emocjonalne. W jaki sposób poradzić sobie z etapem buntu i złości u chorego? Jak przekonać chorego do współpracy? Jak zmotywować go do walki z chorobą? Co zrobić gdy pojawiają się myśli samobójcze?

7. Proszenie o pomoc w opiece nad chorym

Opiekun zajmujący się chorym otępiennym nierzadko pozostaje sam w takiej sytuacji. Jak zawalczyć o pomoc rodziny, zwłaszcza gdy nie ma ona na to czasu? Czy opiekun ma prawo prosić bliskich o pomoc jeżeli dysponuje emeryturą chorego? Na jakim etapie choroby poprosić o pomoc i w jaki sposób wspólnie z rodziną zaplanować opiekę nad chorym?

8. Wprowadzenie do domu nowego, obcego opiekuna

Żaden opiekun nie jest w stanie przebywać 24h/dobę przy chorym bez pomocy osób trzecich. Jak wprowadzić do domu obcego opiekuna i jak przyzwyczaić chorego do jego obecności? Czy nowy opiekun poradzi sobie z czynnościami pielęgnacyjnymi przy chorym?

9. Trudność przy współpracy z chorym – fałszywe oskarżenia pod adresem opiekuna

Zdarza się, że chory otępienny nie okazuje opiekunowi wdzięczności za pomoc, a nawet traktuje go jak wroga. Dlaczego chory reaguje w ten sposób na chęć pomocy? Co zrobić gdy chory opowiada osobom trzecim nieprawdziwe historie na temat opiekuna i jak dowieść, że są one nieprawdziwe?

10. „Walka” chorego z opiekunem

W opiece nad chorym wymagającym całodobowej opieki, niezwykle ważne jest wzajemne zrozumienie na linii chory - opiekun, które często jest zaburzone. Z czego może wynikać brak empatii do opiekuna u chorego? Dlaczego chory nie chce współpracować z opiekunem? W jaki sposób reagować na bunt i upór chorego?